Viktigt att tänka på efter idrottsaktiviteter

När man har tränat och kroppen har fått anstränga sig är det viktigt att veta hur man skall ta hand om kroppen på bästa sätt så att den kan återhämta sig och bli starkare. Om man driver en idrottsklubb som ordnar aktiviteter är det viktigt att man vet vad som kan vara bra att göra efter träning för att man skall kunna ge sina deltagare rätt verktyg. Som idrottsklubb kan man antingen välja att ordna gemensamma aktiviteter efter idrotten, eller uppmuntra deltagarna att göra dem själva. Faktum är att det finns många myter kring vad man skall göra efter att man varit fysiskt aktiv. Många av de saker vi vanligtvis gör har egentligen ingen effekt, men det betyder inte att man måste sluta göra dem. De kan kännas behagliga för kroppen och då kan man med fördel göra dem ändå. Här kommer vi att dela med oss av några tips kring vad som är bra att tänka på efter en idrottsaktivitet.

Undvik att kroppen blir stel

När man har rört på sig och musklerna har fått arbeta, som de mår bra av, kommer det göra att kroppen blir starkare. Det kan hända att man upplever att kroppen känns stelare någon dag efter att man tränat. Det är en konsekvens av att man utmanat sin kropp. Det finns flertalet människor som menar att det är ett måste att stretcha efter träning för att man inte skall få träningsvärk. Det är inte helt sant och en av träningens stora myter. Har man ansträngt sina muskler mer än vanligt kommer man uppleva värk oavsett om man stretchar eller inte. Däremot kan man hjälpa kroppen hållas smidig genom att regelbundet tänja musklerna. Det som händer när man stretchar är att musklerna dras ut vilket gör att blodcirkulationen ökar och att musklerna blir mer flexibla. Det i sin tur kan ha positiva effekter på ens träning. Genom att stretcha regelbundet kan man också optimera musklernas styrka när de är i ytterlägen, vilket gör att risken för att eventuella skador till följd av träning minskar. De positiva effekterna med att stretcha är väl dokumenterade av forskare.

Ta hand om en ansträngd kropp

När man rört på sig mycket blir kroppen trött. Därför är det viktigt att fylla på sina energidepåer efter en idrottsaktivitet. Uppmuntra alla som deltar att äta ordentligt efter träningen så kroppen får en chans att återhämta sig. Om man inte förser kroppen med näring kommer träningen inte ha någon positiv effekt, utan kommer istället att slita på kroppen. Förutom att man behöver näring behöver man också låta kroppen vila. Det kan man med fördel göra i en rymlig vedeldad badtunna som känns behaglig att sätta sig i en stund efter ett träningspass. Värmen kommer hjälpa en slappna av vilket är viktigt för att kroppen skall kunna återhämta sig. En bra tumregel är att lyssna på vad kroppen orkar med, och vad den behöver. Våra kroppar är ofta tydliga med sina signaler och de är det bästa att följa. Att bada i en varm tunna kan också vara lindrande om man har fått ont efter någon aktivitet, antingen på grund av överansträngning eller för att man utmanat musklerna mer än vanligt.