Idrottsklubbar och jämlikhetsarbete

Det finns mycket vi måste lära oss själva och våra barn. Dels praktiska saker inom hemmet, såsom att komma ihåg att rensa vinden då och då och ta hand om dina utemöbler. Men vi måste även lära dem rätt värderingar för att ge dem en bättre chans till en god framtid med stora möjligheter att göra allt det de drömmer om. Ofta kan engagemang i en idrottsklubb hjälpa barn med detta. I sporter får man lära sig att samarbeta och respektera både medspelare och motspelare. Detta är två egenskaper som är mycket viktiga för att ta sig långt i samhället men för att barn ska lära sig detta krävs att de får tillgång till rätt förebilder inom idrottsklubben som sätter goda exempel och behandlar barnen med vänlighet och respekt. Tyvärr är detta ofta långt ifrån sanningen i många av dagens idrottsklubbar.

Tränare inom barnidrotten måste kontrolleras bättre

För många barn är idrott någonting roligt och träningen något man ser fram emot. I en grupp med en positiv energi och engagerade tränare som vill barnens bästa är det lätt att förstå att barnen trivs. Men det är inte alltid det ser ut på det här sättet. Efter att höjdhoppsstjärnan Patrik Sjöberg gick ut med att hans tränare utnyttjade honom sexuellt har det kommit in fler och fler anmälningar mot tränare som utnyttjat barn inom idrotten, vilket är en mycket oroväckande trend. Idrotten är en plats där alla barn ska få plats och alla ska känna sig trygga och få vara den de är. Men problemet är att idrottsklubbar anställer fel tränare enligt Riksidrottsförbundet. Trots att idrottsklubben ska vara en säker plats händer det att tränare med ett brottsligt förflutet kan anställas, helt enkelt för att många av idrottsklubbarna inte är medvetna om problemet som finns. Ledarna inom idrottsföreningar måste därför börja inse att det som hände Patrik Sjöberg och så många fler även kan hända hos dem om de inte är tillräckligt försiktiga. Det borde därför enligt många införas bättre bakgrundskontroll på dem som får anställning inom barnidrotten.

Hur kan man nå en lösning?

Problemet idag är att många idrottsklubbar hör om vad som hänt på andra ställen om barn som blivit utnyttjade av sina tränare, men själva är övertygade om att det inte kommer hända hos just dem. Det viktigaste är därför att öka medvetenheten och börja agera mer försiktigt när man bestämmer vem som ska få arbeta med barnen. Ett bra sätt att göra detta är bland annat att begära utdrag ur brottsregistret för att kontrollera de individer som kommer i kontakt med barnen. För föräldrar är det också viktigt att vara medvetna om värsta tänkbara scenario och att ha en god kommunikation med sina barn. Idrotten är viktig för många och att träna minskar inte bara risken för hälsoproblem i framtiden utan är även roligt och ett sätt att träffa nya kompisar. Barnen lär sig att samarbeta och respektera varandra, kvalitéer som man kan bära med sig upp i vuxenlivet. Idrott är viktigt för många barn av olika anledningar och därför behöver man säkerställa att de får behålla sin trygghet medan de utövar olika sporter.