Idrottsklubbar

De flesta skulle nog kunna nämna en, kanske till och med flera, idrottsklubbar som bedriver en verksamheten inom någon typ av idrott. Klubbar och föreningar har blivit varandras synonymer men det finns en skillnad som kanske kan vara viktigt nämligen att en förening anses som en juridisk person och därmed behöver en förening har styrelse, stadgar och ja, medlemmar. Däremot anses en klubb ändå vara en förening men då en ideell sådan. Varför blir man medlem i en idrottsklubb då? Jo, anledningarna kan vara många. Man kanske söker gemenskap, likasinnade med gemensamma intressen för idrotten, man vill bli ledare eller funktionär inom idrotten eller bara supporta en viss idrott. Som skrivet, anledningarna kan vara många och högst individuella!

Svensk Idrott skriver man att oavsett vilken förening eller klubb man är med i så har man som medlem rätt att deltaga i klubbens eller föreningens verksamhet. Dock så innebär inte det att alla medlemmar kan vara med på exakt alla aktiviteter. Därför kan det vara bra att kunna erbjuda olika aktiviteter om det exempelvis kanske skulle bli fullt i just det aktivitet man vill deltaga i. Även om det bara blir tillfälligt eller för en termin så kan det därför vara bra att erbjuda andra förmåner och aktiviteter inom klubben.

Oavsett vad det är för typ av idrottsklubb så kan därför variation på aktiviteter inom klubben uppskattas av medlemmar. Det kan vara att man kanske har föreläsningar en kväll i månaden eller att det finns tillgång till ett gemensamt gym. Det finns enkla sätt att iordningställa ett gym med produkter från exempelvis Gorilla sports och detta oavsett vilken storlek klubben vill ha på gymmet.

Det finns också många fördelar med att vara med i en idrottsklubb. Inte bara för hälsan, att man ägnar sig åt någon typ av idrott regelbundet utan även för gemenskapen och kontakten med andra människor. Forskare på Karolinska Institutet har nämligen kunnat påvisa att ensamhet är ett hot mot hälsan, att ensamhet är nästan lika farligt för den fysiska hälsan som rökning är. De skriver även att smärta kan upplevas värre och starkare när man är ensam än om man är i en gemenskap. Så nog kan vi dra nytta av att faktiskt omge oss med andra människor och idrottsklubbar är väl en ypperlig gemenskap att tillhöra. Oavsett vilken åldersgrupp man tillhör så kan man vara medlem i diverse idrottsklubbar. Vissa klubbar erbjuder även medlemskap som stödmedlem, vilket kan innebära andra förmåner som exempelvis gratis entré till idrottsmatcher eller kanske rabatt hos någon av idrottsklubben sponsorer.

Det är aldrig för sent att engagera sig i någonting. Oavsett om det kanske är en idrott man själv utövat eller varit engagerad i länge eller varför inte något helt nytt så tas hjälp och engagemang emot med öppna armar. Så, leta upp en klubb i närheten och ta del av den härliga gemenskapen som en idrottsklubb kan innebära!