Drömmen om en anläggning

Många idrottsklubbar drömmer om en egen anläggning, en ny anläggning eller att kunna renovera sin anläggning. För många idrotter är anläggningen basen för att överhuvudtaget kunna utöva sin idrott. Det finns stora skillnader i förutsättningarna för anläggningar mellan olika idrotter. Vissa idrotter som t ex handboll, simning och innebandy kan bedriva sin verksamhet i kommunalt ägda anläggningar. Inom andra idrotter som ridsport och tennis äger ofta klubben sin egen anläggning. Några andra idrotter som biljard och bowling är ofta hänvisade till kommersiella aktörer.

Planera för framtiden

Idrottsklubbar som äger sin egen anläggning bör tänka långt framåt i tiden gällande de renoveringsbehov som kommer att uppkomma. Att ha pengar för att renovera sin anläggning, köpa in ny idrottsutrustning och andra löpande kostnader är ett måste för att kunna fortsätta bedriva en levande verksamhet i klubben. Ett bra sätt att planera inför framtiden är att starta ett isk konto. På ett investeringssparkonto kan klubben spara och placera sitt kapital på ett förmånligt och enkelt sätt.

Bidrag att söka

För idrottsklubbar anslutna till ett specialidrottsförbund som är medlemmar i Riksidrottsförbundet finns det flera olika typer av anläggningsbidrag att söka. För idrottsklubbarna finns det fem olika anläggningsstöd att söka. Stöden är:

• Nya aktivitetsytor. Två olika stöd, ett för större projekt och ett för mindre
  • Renoveringsprojekt
  • Energi- och miljöprojekt
  • Säkerhetsprojekt

Inom ramen för anläggningsstödet kan klubbar även söka stöd för inköp av viss större eller fast utrustning för parasport.

Gemensamt för stöden hos Riksidrottsförbundet är att klubben först ska vända sig till sitt distriktsidrottsförbund. Det är generellt alltid bra att vända sig till sin kontaktperson på distriktet eftersom de sitter med mycket kunskap kring vilka typer av stöd klubben kan få.

Utöver Riksidrottsförbundet finns det ett flertal olika myndigheter och organisationer som idrottsklubben kan vända sig till för att söka stöd för anläggningar. Kommunen är självklart en av dem. Hos Allmänna arvsfonden kan klubben söka anläggningsstöd för verksamhet för barn, ungdomar eller personer med funktionsnedsättning. Ett krav för att kunna söka medel hos Arvsfonden är att klubben har funnits i minst två år. Stödet från Arvsfonden ska gå till nybyggnation, ombyggnation eller tillbyggnation av en anläggning eller lokal.

Om klubben finns på landsbygden har Jordbruksverket ett stöd till syfte att behålla samt skapa anläggningar för fritids- och idrottsaktiviteter. Det finns också olika lokala stiftelser där det finns möjlighet till stöd. Den vanligaste är lokal sparbanksstiftelser.

För klubbar som är bra på att söka pengar och skriva bidragsansökningar finns det alltså många ställen att söka pengar på. De som sitter i styrelsen för klubben kanske inte har den kompetensen men hör då efter med resten av medlemmarna. Med största säkerhet finns det någon medlem, någon medlems pappa eller någons fru som är bra på att formulera sig och skriva ansökningar.