Amerikanska idrottslag

I USA finns det ganska många idrottsklubbar, och här är några de idrottsklubbar som är värda att lyfta fram lite extra.

Edmonton Oilers

Ett lag i ishockeyligan NHL. Edmonton Oilers är ett kanadensiskt ishockeylag och namnet Oilers anspelar på de rika fyndigheter på olja som finns i delar av sydvästra Kanada nära just Edmonton och även Calgary.

När man hör Edmonton Oilers tänker man dock kanske inte främst på olja. Klubben har varit hem till en av de bästa ishockeyspelarna genom tiderna, nämligen The Great One, Wayne Gretzky. Wayne Gretzky spelade med tröjnummer 99 på ryggen i Oilers. Han vann Stanley Cup ett antal gånger och Edmonton Oilers var helt fenomenala i NHL på 1980-talet. Tillsammans med kedjekamraten Mark Messier gjorde Wayne Gretzky en uppsjö av poäng under många år i Edmonton Oilers innan han till slut blev såld. Det var med tårar i ögonen som han lämnade Edmonton Oilers och flyttade till Los Angeles och laget Los Angeles Kings. Los Angeles var till skillnad från Edmonton långt ifrån en ishockeystad och flytten blev väldigt uppmärksammad och även kritiserad på många håll.

Numera är Edmonton Oilers inte ett lag som är ett topplag i NHL men de har en ny stor stjärna i Connor McDavid, en forward som kanske främst gjort sig känd som en riktigt snabb skridskoåkare. Edmonton Oilers är inte ett dåligt lag idag, men de är långt ifrån guldåren på 1980-talet.

Golden State Warriors

Basketlaget Golden State Warriors i basketligan NBA är inte direkt ett lag som var stora på 1990-talet eller 2000-talet men däremot är de stora just nu. Det lag de har nu är ett lag som lär bli klassiskt i framtiden. Deras bästa tid är nu kan man lugnt säga. Golden State Warriors har under de senaste fyra åren vunnit NBA-slutspelet och finalen tre gånger. Under ett av åren så vann Golden State 16 av 17 matcher i slutspelet, vilket är en extremt anmärkningsvärd prestation. De vann alltså fyra matcher i rad i både åttondelsfinalen, semifinalen och kvartsfinalen.

Den tränare som vill utmana Golden State med ett lag behöver både gott ledarskap i form av en gedigen Ledarskapsutbildning och även utmärkt spelarmaterial. Få av NBA:s omkring 30 lag har en chans. Några lag har dock kanske en möjlighet. Houston Rockets har till exempel också ett starkt lag på pappret.

En stor faktor bakom Golden States framgångar är point guarden och trepoängsskytten Stephen Curry. Han har en enastående talang och har bland annat slagit ett svårslaget rekord. Han har gjort en trepoängare i fler matcher i rad än någon annan i NBA:s historia. Det som gör Curry speciell är inte endast procenten i trepoängsskyttet utan även räckvidden. Ingen annan spelare har förmågan att få långa trepoängsskott lika ofta som Curry. Därför måste man försvara längre ut på honom vilket öppnar upp nya ytor och möjligheter på planen.